Pe 14 ianuarie, Luca PiÈ›u ar fi împlinit 75 de ani. Dar el ne-a părăsit pe 14 iunie 2015, după o lungă perioadă de declin fizic în care a rămas lucid pînă cînd sufletul È™i spiritul i-au părăsit trupul tot mai desprins de ele. Cu un gînd pios, cu admiraÈ›ie pentru viaÈ›a È™i opera lui de ereziarh (formula preferată de el, gîndi-rosti-vieÈ›uirea, trimite la universurile căutării spirituale, cu accente gnostice È™i borgesiene), cu recunoÈ™tință pentru magisteriul său catalitic, subversiv È™i provocator, republic aici parÈ›ial unul din textele lui care-i luminează (auto)bioÂgrafia intelectuală, precum È™i preamÂbulul dialogului meu cu Liviu AntoÂnesei din seria „Idei în Agora“ (14 ianuarie 2018; întîlnire desfăşurată sub genericul „ViaÅ£a ÅŸi ideile unui trickster“).
Textul lui Luca a apărut iniÈ›ial în Emil CioÂran, Luca PiÈ›u, Sorin Antohi, Le Néant roumain. Un entretien / Neantul românesc. O convorbire (Polirom, IaÈ™i, 2009; versiunea franceză, pp. 123-133,
traducere de Dan Alexe; originalul, pp. 253-261), bazată pe o înregistrare din 5 octombrie 1991; a fost reluat de autor în volumul său BuÂchetul cajvanastratineriilor frecvente ( Opera Magna, IaÈ™i, 2013). Cartea cu Cioran:  https:// www. societateamuzicala.ro/ sorinantohi/le-neant-roumain-un-entretien-neantul-romanesc-o-convorbire/.
Filmul dialogului cu Liviu:Â https://www. societateamuzicala.ro/sorinantohi/luca-pitu-viaÂta-si-ideile-unui-trickster-2/.
Căutător neobosit al libertății fără limite
Dialogul este o evocare a lui Luca Pițu (14 ianuarie 1947–14 iunie 2015), eseist excepțional, spirit liber și om nonconformist, figură centrală a Grupului de la Iași – o rețea eterogenă și informală constituită înjurul revistelor Dialog și Opinia studențească la sfîrșitul anilor 1970 și începutul anilor 1980. Acolo și atunci s-a produs o tranziție spectaculoasă de la subcultura alternativă la subversiune, disidență și opoziție. Dacă exponentul cel mai radical al acelui proces este Dan Petrescu (n. 1949), Luca Pițu este fără îndoială principala sa inspirație intelectuală și existențială în anii 1980, cînd magistrul informal precedent, Mihai Ursachi, emigrase în Statele Unite. Magistrul din Țicău (Mihai Ursachi) și Magistrul din Cajvana (Luca Pițu), alături de cîțiva magiștri de tip clasic, din Iași, din țară și din cărți, au contribuit la nașterea, orientarea, efervescența (și, poate, disoluția) acelui cronotop mutant, acum aproape uitat.
Istoria intelectuală a grupărilor din jurul revistelor studenÂÈ›eÈ™ti ale anilor 1970-1980 nu a fost încă scrisă cu adevărat. ÃŽncercări există, de la evocări È™i memorii la bibliografii È™i teze de doctorat, dar sintezele competente întîrzie. GeneraÈ›ia ‘80, care a animat acele reviste, creînd astfel o veritabilă subcultură alternativă, a avut o contribuÈ›ie centrală È™i la definirea canonului culturii înalte postÂcomuniste, dar a privilegiat – ca toate celelalte generaÈ›ii postbelice – memorializarea È™i exegeza importantei sale producÈ›ii literare. Astfel, acÈ›iunea culturală a unei întregi generaÈ›ii este recuperată È™i astăzi preponderent – cu minime excepÈ›ii (ca inclasabila Mariana Marin ori Aktionsgruppe Banat) – sub specia autonomiei esteticului, ca joc (proto)postÂmodern cu formele (poetice). ÃŽn consecință, tot ce era alternativ, camuflează aproape perfect ceea ce era subversiv dincolo de nivelul scriiturii. Adică revolta intelectuală, ideile rebele, reflecÈ›ia civică È™i politică, orizontul social È™i istoric. Astfel, „rezistenÈ›a prin cultură“ e înÈ›eleasă aproape numai ca rezistență prin literatură (mai ales prin poezie). La aproape trei decenii de la căderea comunismului de stat, situaÈ›ia pare fără ieÈ™ire.
Într-un asemenea cadru conceptual și memorial, figura lui Luca Pițu este aproape ininteligibilă. Eseist ingenios, original și erudit, cititor avid cu total recall, povestitor inegalabil, mentor contracultural și provocator al multor promoții de studenți, curajos critic al ceaușismului și adversar ireductibil al oricărui regim politic, al aproape oricăror convenții și norme, Luca Pițu a fost un căutător neobosit al libertății fără limite – nu anomică, ci antinomică, libertară, anarhică. A găsit‑o în vremuri grele și a păstrat-o pînă la moarte, a practicat-o, ludic și (auto)ironic, excesiv și radical, adesea riguros și uneori arbitrar, anti-eroic și apofatic, cordial și solidar, sever pînă la calomnie și generos pînă la iertare ori căință, plasînd-o în centrul destinului său singular, în care viața și ideile se împletesc inextricabil.
ÃŽn amintirea celor care l-au cunoscut pe Luca PiÈ›u È™i, adînc încifrat, în scrierile sale de tot felul, adevărul acestui destin supravieÈ›uieÈ™te. Și este cheia unei întregi lumi pe care istoricii culturii noastre au uitat-o sau, mai rău, au răstălmăcit-o. Luca PiÈ›u este „exÂcepÈ›ionalul normal“ care luminează deopotrivă microistoria GeneraÈ›iei ‘80 È™i istoria recentă a României. AÈ™a cum notam mai sus, ideile lui Luca PiÈ›u nu pot fi separate de viaÈ›a È™i scriitura lui, dar nici nu pot fi reduse la ele ori acoperite de ele. AÈ™teptînd monografiile viitoare dedicate lui Luca PiÈ›u (avem deoÂcamdată eseurile lui Ionel Necula È™i Gabriel Mardare), putem începe de la o frescă, dată chiar de el, în maniera sa inimitabilă (deÈ™i adesea pastiÈ™ată): Documentele antume ale Grupului din IaÈ™i.